tisdag 7 september 2010

Dags att hyfsa bouledebatten

Egentligen har jag ingen lust att lägga mig i den senaste tidens bouledebatt, men nu kan jag inte tiga längre.


Under mina tidningsår var jag under en lång period ansvarig för insändar- och debattsidan, vilket innebar att jag ofta fick hantera texter som befann sig i gränslandet mellan att vara publiceringsbara och att inte vara detta.

Vad gäller den senaste tidens debatt kan jag säga att jag - om jag hade varit ansvarig för de bloggar inläggen har publicerats på - skulle ha refuserat det mesta. Inte för att de som skriver nödvändigtvis far med osanning - eftersom jag inte vet något om händelsen vet jag följaktligen inte vem som talat sanning och vem som inte gör det. Nej, jag skulle ha refuserat många inlägg för att de helt enkelt inte platsar i en debatt, där man visar respekt för varandra och där man använder ett språk, och ett tonläge, som står i samklang med vår yttrandefrihet.

Utan att ta någon som helst ställning i sakfrågan vill jag också ha sagt att jag under ett långt tidningsliv har lärt mig att aldrig lita på en källa som jag inte har möjlighet att kontrollera ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar