måndag 23 augusti 2010

Politikerna missar det viktigaste för landets pensionärer

Under en lång rad av val - det vill säga innan jag blev pensionär - noterade jag med viss förundran hur de politiska partierna regelbundet försökte stryka pensionärerna medhårs.
Nu - när jag själv är pensionär - känner jag mig nästan lite förnedrad. Inte för att jag blir struken medhårs, utan för att löftesgivarna helt förbiser den fråga som är allra viktigast för löandets pensionärer - nämligen den så kallade bromsen.
Utan att gå in på detaljer, när det gäller bromsen, kan jag konstatera att den slår väldigt hårt mot många pensionärer som inte, eller endast i marginalen, berörs av rikspolitikernas utlovade, eventuella skattesänkningarna.
Det/de parti/partier som vill ha pensionärernas röster måste alltså ge långtgående löften om att förändra bromsen. Det är inte rimligt att pensionärerna skall få mindre i plånboken när konjunkturen vänder uppåt och landets löntagare får ökad köpkraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar