onsdag 26 januari 2011

Fler spelare och fler tävlingstillfällen

Jag har uppenbarligen ett problem. Min förmåga att uttrycka mig begripligt tycks vara borta, annars hade Herman förstått att jag inte har någon som helst ambition att utestänga honom från tävlingar. Min ambition är i stället att han skall få fler tävlingstillfällen.
Men jag tror inte att han får fler sådana tillfällen om allt tävlande skall utgå från vilken ålder vi har. Det räcker att studera åldersfördelningen på dem som har tävlingslicens. Det har jag gjort och jag kunde då bland annat konstatera att det i öppen klass finns 872 licensierade spelare - det vill säga spelare som i år fyller lägst 18 år och högst 54 år - och av dessa är 263 damer. I V55-klassen finns det 783 spelare och i V65-klassen 3 313. Totalt var det, när jag kontrollerade, 5 057 spelare med licens.

Vad jag efterlyser är alltså en flexibel klassindelning som i första hand tar hänsyn till spelarna förmåga. Då tror jag både att betydligt fler skulle vara intresserade av att tävla och att Herman skulle få fler tävlingar att välja på. För faktum är ju ändå att det finns en ganska bred topp bland veteranerna, vilka med automatik skulle möta spelare från den nuvarande öppna klassen. Att tvinga in veteraner i den nuvarande öppna klassen tror jag skulle få motsatt effekt.

Att det finns ganska gott om presumtiva licensspelare ser jag på hemmaplan. I den ekonomiska förening (allians) som driver Falkenbergs Boulecenter har vi cirka 550 medlemmar, varav endast 75-80 stycken har licens. När alliansen i söndags arrangerade sitt varje söndag återkommande tiaspel var det 48 deltagare och när alliansen arrangerar andra interna tävlingar - som endast är öppna för alliansens medlemmar - brukar det vara trångt på våra 16 inomhusbanor, eller 24 utomhusbanor.
Även om flertalet av dessa spelare är pensionärer skulle de vara ett gott tillskott bland de licensierade spelarna. Och jag tror att många av dem skulle vara intresserade - om de får möjligheten att möta spelare i olika åldrar, om de har en jämförbar förmåga. Jag tror också att det skulle bli lättare att rekrytera spelare som inte är pensionärer - med vårt varje vecka återkommande öppna hus finns övriga förutsättningar.

1 kommentar:

  1. Du har inte tappat din förmåga att uttrycka dig begripligt, det är jag som är för kategorisk i mina inlägg. Ber om ursäkt för det!

    Det jag är rädd för är att vi först ska dela in oss i åldersgrupper (det kommer man nog aldrig ifrån med dagens mentalitet, jag har flera skräckexempel här från Borås) och därefter nivågruppera oss. Utesluter vi åldersindelningen kan det absolut vara en modell att dela in startfälten efter förmåga, om man nu hittar ett sätt att rangordna spelare/lag.

    Sedan måste jag påpeka en sak. Öppen klass betyder att alla är välkomna, oavsett om man är 9 år eller om man är 68 år. Anledningen till att jag tar de två åldersexemplen är att det var åldern på min som och en klubbkompis som heter Margit. De spelade tillsammans under Varberg Strandcups nationella trippel. De vann två matcher och förlorade två, ett ganska OK facit. Som det ser ut i dag tror folk (på allvar) att öppen betyder det du skriver, när det i själva verket innebär precis vad det står: ÖPPET. Öppet för alla, välkommet för alla.

    SvaraRadera