torsdag 3 februari 2011

Olika världar

Jag är en förhållandevis regelbunden läsare av olika bloggar och diskussionsplank - särskilt bloggar och plank som handlar om boule. I dag läste jag - på ett plank som heter Marias Bouleplank - ett inlägg där skribenten hävdade folk sögs in i boulen på "hans" tid. I dag är det, enligt honom, en helt motsatt situation och det mesta tycks vara Svenska Bouleförbundets fel.
Det första påståendet - att folk sögs in i boulen - förvånar mig. Eftersom jag har varit, och fortfarande är, allmänt idrottstokig borde jag vid något tillfälle ha kommit i kontakt med det där suget. Men - det är klart - om suget existerade tidigare än för 50 år sedan är det förklarligt att jag inte märkte det. Under mina juniorår existerade det nämligen inte mycket mer idrott än orientering, skidåkning och löpning för mig.

Nu - alltså sedan jag började ägna mig åt just boule - märker jag däremot att folks sugs dit. I Falkenbergs Bouleallians - som driver vårt Boulecenter - är vi till exempel drygt 550 medlemmar. Av dessa är det just nu 78 stycken som har tävlingslicens.
När jag - för snart ett år sedan - blev ordförande för alliansen var vi förvisso också många medlemmar och när vi i oktober inledde innevarande period, som medlemmarna nu har betalat medlems- och spelavgift för, var vi också cirka 550 medlemmar. Men precis som i andra organisationer, med äldre medlemmar, försvann ett antal då. Nu är dock detta tapp återhämtat och jag är helt övertygad om att vi framåt sommaren kommer att ha betydligt fler medlemmar än vi har just nu.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag och skribenten på Mariaplanket har levt, och lever, i helt olika världar. Visst borde vi ha fler yngre medlemmar och visst borde vi ha betydligt fler medlemmar med tävlingslicens, men i det stora hela kan vi vara stolta över vår verksamhet. Våra 16 inomhusbanor, och 24 utomhusbanor, är under dagtid tämligen välfyllda och de flesta verkar vara nöjda med den friskvård och sociala samvaro vi erbjuder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar