onsdag 3 oktober 2018

I brist på sanningen bakom majoritetsskiftet i Falkenberg

Det är inte ofta jag saknar möjligheterna att skriva politiska kommentarer. De många åren som Hallands Nyheters politiska redaktör gjorde mig tämligen mätt på politik. Ja, jag var faktiskt så mätt på de politiska diskussionerna att jag blev något av en politisk sökare.
Med tanke på att jag under HN-åren blev ganska nära bekant med flera av de lokala politikerna var det inte helt enkelt finna en politisk hemvist på det lokala planet
Ärligt talat har jag ännu inte hittat något självklart alternativ och vid årets val följde jag därför mitt eget råd: "Tro inte att du kan hitta något parti som tycker likadant som du själv gör. Välj något som du kan stå ut med!"

Det vore en överdrift om jag påstod att bilden har klarnat efter valet. Nu är det emellertid agerandet efter valet som förbryllar.
Att resultatet ser ut att bli ett majoritetsskifte är i sig inte särskilt anmärkningsvärt. Jag tror faktiskt att det enbart är nyttigt att sådana skiften sker då och då.
Min förhoppning är dock att ett majoritetsskifte inte får samma konsekvenser som det brukar få på riksplanet. För oss utomstående brukar nämligen det mest markanta med dessa skiften vara att parterna inte bara byter positioner. De byter också åsikter med varandra!

Hur det blir med detta på det lokala planet återstår att se. Att det blir ett liknande scenario verkar dock inte helt långsökt.
Utan att längre vara speciellt väl insatt i lokalpolitiken inbillar jag mig ändå att problemen - efter ett majoritetsskifte - är ungefär desamma som de var före skiftet. För en ny majoritet handlar det därför om att samtidigt lösa såväl dessa problem som att - i vart fall nödtorftigt - leva upp till de löften som ställdes ut i valrörelsen.

Åter till agerandet efter valet. Ingen kan ha undgått att det finns minst två uppfattningar om hur överraskande utgången är.
I sig är det helt ointressant vilka teorier vi - som inte var närvarande - har om varför det blev som det blev. Det enda som är riktigt intressant är en sanningsenlig redogörelse över de olika turerna, men någon sådan redogörelse lär vi knappast få ta del av.
Det enda som då återstår är naturligtvis spekulationer och här kommer mina:

Under mina mest aktiva år inom HSB var jag med om flera fusioner, där såväl "stora" som "små" aktörer skulle samsas under en och samma hatt. I samband med dessa förhandlingar var det ytterst viktigt att den "stora" aktören visade tillräcklig hänsyn gentemot de "mindre" aktörernas traditioner och önskemål.
Det är just brister i detta hänsynstagande jag anar i bakgrunden. I den tidigare Alliansen+ fanns det ju två aktörer som mandatmässigt var betydligt större än de andra, vilket med automatik krävde ett ganska omfattande hänsynstagande.
Om detta hänsynstagande har funnit, eller inte, har jag naturligtvis ingen aning om. Av några kommentarer att döma verkar det dock ha funnits olika åsikter om detta.

En annan sak som jag har reagerat på är att Sara-Lena Bjälkö (SD) tycks ha varit synnerligen väl medveten om vad som hände, medan representanterna för såväl C som M påstår sig ha varit helt ovetande.
Den omedelbara reaktionen på detta är naturligtvis att SD kan ha funnits med på ett hörn i de diskussioner S, V, MP, L och KD har haft. Men - samtidigt verkar det långsökt att M och C skulle ha varit helt ovetande om att S har lagt ut trevare till de andra tre partierna i Alliansen+.
Ytterligare en teori har Stig Persson lanserat - som av innehållet i texten att döma kan vara den tidigare ombudsmannen för Moderaterna. Han spekulerar i att det kan ha funnits ett motstånd mot att ge en person, utan tidigare politisk erfarenhet, kommunens ledande förtroendeuppdrag och så kan det naturligtvis också vara.

Vad som än har hänt - alternativt inte har hänt - är det som sagt var viktigt att få veta den verkliga anledningen till den utveckling som av vissa applåderas och av andra kritiseras. Nästan lika intressant blir det att följa utvecklingen på Facebook, där det länge har funnits några som återkommande har ifrågasatt de majoritetsbeslut som har tagits.
Om detta ifrågasättande fortsätter kan vi nog dra slutsatsen att det i vart fall har funnits någon form av omtanke om kommunen bakom de torgförda åsikterna. Om det däremot inte fortsätter kan vi kanske dra andra slutsatser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar